Verschil in remblokken (Organisch/Sinter/Keramisch)

Een veel gestelde vraag is wat nu het verschil is tussen de diverse soorten remblokken. Zo op het eerste gezicht doen ze allemaal waarvoor ze bedoeld zijn... remmen...., maar er zitten wel degelijk verschillen tussen.

Allereerst zijn remblokken altijd een compromis (als zoveel andere motor zaken). Een remblok die super werkt op de openbare weg, is slecht op het circuit en andersom. Er bestaat geen 'perfecte' remblok voor alle omstandigheden, berijder en omstandigheden. Ook de rijstijl, persoonlijke voorkeur en gebruik van de motor verschillen van persoon tot persoon. Hieronder dan ook een opsomming van de voor- en na-delen van de verschillende type remblokken zodat jij kunt kiezen welke voor jou waarschijnlijk het beste zal werken.

 

Organische remblokken

Organische remblokken bestaan uit diverse vezels vermengd met een bindmiddel (hars) om ze bij elkaar te houden. Enkele voorbeelden van gebruikt materiaal zijn glas, rubber, carbon en kevlar. De fabricage van deze organische remblokken is relatief goedkoop en derhalve worden ze meestal vanuit de fabriek al gemonteerd op de motor.

Voordelen:

  • zacht, stil en dus ook minder slijtage van de remschijf

  • goede remkracht bij lage temperatuur

  • minder remstof

  • lage fabricage kosten

Nadelen :

  • werken maar in een beperkt temperatuur bereik

  • slijten sneller in vergelijking met de andere type remblokken (met name onder natte omstandigheden en modder)

  • makkelijker in te drukken, dus kan 'zompig' gevoel geven

  • verliest remwerking bij oververhitting

(Semi)sinter remblokken

Dit type remblokken bestaat voor 30 tot 65% aan metalen (ijzer, koper, staal) samen met wrijvingsmateriaal, vulmateriaal en grafiet. (semi)sinter remblokken zijn het meest veelzijdig met als nadeel dat ze meer lawaai en stof produceren. Ze slijten minder snel en het aanwezige metaal helpt bij het verwijderen van warmte van de remschijf en bieden daardoor een betere verkoeling van de remmen.

Voordelen:

  • Groter remvermogen t.o.v. Organische remblokken

  • Werken ook onder een groter temperatuur bereik

  • Goede koude rem eigenschappen

  • Nauwelijks in te drukken, dus een steviger rem gevoel

  • Nauwelijks last van vervagen van remdruk

Nadelen:

  • maken meer lawaai dan organische of ceramische remblokken

  • produceren meer remstof

  • hogere slijtage van remschijf

  • duurder dan organische remblokken

  • moeten goed ingeremd worden voor de beste remkracht

Keramische remblokken

Keramische remblokken zijn samengesteld met keramisch (zoals gebakken potten) materiaal met koper vezels als toevoeging. Ontwikkeld om de negatieve zaken van gesinterde remblokken als geluid en stof te verminderen.

Voordelen:

  • stiller dan gesinterde remblokken.

  • Fijner, lichter gekleurd remstof dat niet aan de wielen blijft plakken

  • langere levensduur dan organische of gesinterde remblokken

  • presteren onder een groot temperatuurbereik

Nadelen:

  • Duurder dan de andere types

  • minder remkracht onder koudere omstandigheden

  • minder warmte afvloeing, waardoor het remsysteem sneller warmer wordt

De juiste keuze

Maar wat is nu de juiste keuze. Zoals gezegd, er is geen enkel type dat excellent presteert onder alle mogelijke omstandigheden. Als je nette, stille stops wil, dan gaat dat ten koste van de rem performance. Als je grote remkracht wilt onder extreme temperaturen, kun je om de andere dag je wielen schoonmaken. Zo werkt het nu eenmaal in de rem wereld. Ceramische remblokken bieden een stille stop, schonere wielen en langere levensduur. Maar daarentegen werken ze minder bij lagere temperatuur, of voordat ze echt op temperatuur zijn. Daarbij hebben ze een lagere frictiewaarde dan die van gesinterde remblokken (Hoe hoger de frictie waarde, hoe beter deze de motor zal doen stoppen).Verder voeren ze veel slechter warme af, waardoor het hele remsysteem te maken krijg met hogere temperaturen.

(Semi)Gesinterde remblokken produceren weliswaar meer lawaai en stof, maar zijn veelzijdiger. Ze zijn efficiënter over een groter temperatuur bereik en hebben een betere warmte afvoer. Zijn beter in koude omstandigheden dan de ceramische remblokken en houden een hoge frictie waarde over een hun gehele werkgebied. Als je onder alle omstandigheden rijdt, regelmatig extreme remkracht kunt gebruiken zijn (semi)gesinterde remblokken de beste keuze. Rij je altijd rustig, en met mooi weer, dan bieden de organische of ceramische remblokken genoeg remkracht en zijn ook nog eens stiller en schoner.

 

Aanbieding

Winkelwagen

De winkelwagen is leeg

Denk ook aan...

Bedrijfsgegevens

1stopmotoronderdelen is onderdeel van Motorbandenzaak

 

Adres : Van Foreestlaan 7e1
Postcode : 2404 HC
Plaats : Alphen aan den Rijn
Telefoon : +31(0)6 2294 3013
Email : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
KvK : 28099903
BTWnr : NL159007951B01

 

JoomBall - Cookies